Nog een paar weken......

29 mei 2017 - Hammanskraal, Zuid-Afrika

Dat de tijd soms snel kan gaan weet iedereen wel en mij overkomt hetzelfde. Er is veel gebeurd sinds mijn vorige verhaal. Eerst maar eens even beginnen met het spectaculaire werk. Twee keer bezoek gehad van de olifanten. De eerste keer net voordat Shanti wegging, dus zij was helemaal blij toch een olifant gezien te hebben. Vorige week zondag was het opnieuw raak. Ik wilde net mijn deur dichtdoen toen ik een, voor mij onbekend, geluid hoorde in het bos. Niets te zien. Deur dicht omdat ik aan de slag moest en draai me weer om...Zie ik een stel olifanten aankomen lopen die natuurlijk recht tegenover mijn huisje het bos uitkwamen. Mooi natuurlijk! Minder mooi dat er 2 gelijk het hek door/om liepen en op het terrein kwamen. Kon ik even niet weg dus.Maar ja, de kinderen speelden buiten en ik kon niemand direct waarschuwen. Dus even een achterommetje gemaakt en snel naar de mama en de kinderen. Die waren gelukkig al binnen omdat ze ook de olifanten hadden zien aankomen. Inmiddels 4 stuks en ik kan je vertellen dat het wel spectaculair en een beetje spannend is. Zeker als ze dan ook nog op de speelplaats staan en vlak langs het raam gaan lopen. De meest stoere kinderen gingen zelfs lunchen voor het raam omdat ze dan mooi de olifanten konden zien. Enfin, na ruim 4 1/2 uur besloten ze om te vertrekken. Een ravage achterlatend aan uitgerukte boomwortels, afgebroken takken (gelukkig geen bomen om) en op wel 4 plaatsen een behoorlijk kapot hekwerk, inclusief de poort aan de achterzijde.
Vorige week ben ik 4 dagen weggeweest naar vrienden in St. Francis Bay. Een hele reis met auto, trein, vliegtuig en auto maar dan heb je ook wat. Het waren heerlijke dagen met lekker eten, gezelligheid en genieten van de omgeving en de oceaan. Dank Gert en Anneke voor jullie gastvrijheid en gezelligheid!
Bij terugkomst gelijk weer aan de slag en aansluitend 2 nachtdiensten en een weekend met z'n tweeën. Best pittig maar we hebben lekker kunnen werken samen.
Wat veel inventiviteit vraagt momenteel is de kinderen afzonderlijk hun speciale aandacht te geven. Ze zitten elkaar nogal eens in de weg en ieder kind heeft zo zijn eigen behoeftes. Ben erg blij met de extra mama's die door de week komen en met de ZA vrijwilligster die 3 dagen per week komt. Dat geeft wat ruimte voor het geven van begeleiding, het leren van spelletjes, tellen, therapie-activiteiten etc.
Het werken als enige vrijwilliger is natuurlijk minder 'leuk' dan met meerdere, maar het valt me niet tegen en ik vermaak me nog steeds uitstekend.
Nu de laatste weken in en dan aansluitend nog een vakantie in dit prachtige land.
Van mijn familie krijg ik steeds leuke berichtjes over bbq-en en strandbezoeken. Dat doet me realiseren dat het bij jullie heel mooi weer is; ik een seizoen mis en die actviteiten met de familie ook! Hier schijnt de zon elke dag. De avonden beginnen al om 18.00 uur en dan is het frisjes evenals 's ochtends als ik opsta om 06.00 :-)) Maar als de zon weer op is wordt het snel warmer en geniet ook ik van het lekkere weer.

1. Johan:
    29 mei 2017
    Ascha, wat een mooi verhaal. Wat moet dat toch een geweldige ervaring zijn met die olifanten op jullie terrein. Lijkt mij ook wel spannende momenten. De vernielingen die zij aan kunnen richten kunnen enorm zijn.
    Mooi ook te lezen dat de kinderen de aandacht krijgen die ze nodig hebben. En inderdaad heeft ieder afzonderlijk kind zijn eigen speciale aandacht nodig. Ik spreek uit ervaring hoor met twee kinderen.............
    Jij zit er momenteel heel anders voor dan wij. Momenteel zijn wij in de Ardenne en gaan rustig aan richting Frankrijk (Drôme). Niet te vergelijken met jou, alhoewel momenteel de temperatuur wel in de buurt komt denk ik.
    Maak er nog een mooie tijd van en geniet maar volop. Je bent zo weer in het kneuterige Nederland........ We gaan elkaar weer zien.
  2. Ascha:
    30 mei 2017
    Hoi Johan, bedankt voor je reactie! Geniet van de Drome, een geweldig mooie streek waar ik veel van heb genoten! Lieve groet, Ascha
  3. Jenny:
    30 mei 2017
    He Ascha,
    Tijd gaat inderdaad super snel. Ik heb het al eerder gezegd: wat een geweldige ervaring voor jou die ze je nooit meer afnemen! Respect voor je!!
    De aansluitende vakantie zal er waarschijnlijk een zijn met "mixed feelings" Wat was het geweldig geweest als je dit nog samen met Nance had kunnen doen... Maar een reden temeer om er met volle teugen van te genieten en af toe een toast uit te brengen op je lieve vriendinnetje.
    Hou ons op de hoogte en als je terug bent hoor ik graag alle verhalen in het " eggie". Tijd dus weer voor de BBR :-)
  4. Ascha:
    31 mei 2017
    Hoi Jenny, ja die mixed feelings zijn er wel. Ook tijdens mijn bezoek aan G&A, waar Nanc en ik de vorige keer samen waren. Zeker in het begin van mijn verblijf hier was het af en toe even slikken. Ik zie uit naar onze BBR, leuk om je dan weer te zien. Las dat Johan lekker in de Drome zit....en Bert zal zich ook wel vermaken! Big hug!
  5. Vera:
    1 juni 2017
    Hoi Ascha, het was mooi om je te volgen op deze bijzondere reis. Ik wil je heel veel plezier wensen voor het laatste gedeelte bij de kinderen en voor jullie reis samen met je man.
    Nancy reist in gedachten met je mee al die tijd, dat is een mooi gevoel, maar ook best pittig voor je. Een dikke knuffel van mij.

Liefs Vera
  6. Pauline:
    19 juni 2017
    Wauw Ascha...wat een verhaal en een belevenis zeg!! super! ...en hier doe je het oa voor he!! :) Ik heb een beetje drukke periode achter de rug, dus vandaar af en toe een mailtje van mij, maar reken maar dat ik nog steeds met je meegeniet hoor!!! :)
    groetjes en geniet nog van de laatste weken!