Much better here!

8 mei 2018 - Hammanskraal, Zuid-Afrika

Als de dagen rustig voorbij kabbelen moet je juist scherp zijn op wat er wel gebeurt.
De kinderen zijn vanaf het moment dat ik 's ochtends om 7 uur binnen wandel totdat ik ' s avonds om kwart over 7 de deur achter me dicht trek levendig aanwezig. De één heeft gelijk praatjes, de ander trekt al het speelgoed uit de kast en nummer drie gelijk maar even de luier vol gepoept. De volgende wil graag schoenen aan en dan wordt er door de jongste gezongen: Now I lay me down ro sleep...En dat terwijl de dag net begint!
Als je goed kijkt zie vanuit die chaos ineens structuur ontstaan. Twee moedertjes hebben poppenbabies en de oudste jongen is er ook niet afkerig van om met een pop rond te lopen. De babies worden goed verzorgd maar opvallend is dat er geen rolverdeling plaatsvindt. Je bent verzorger! Dus wordt er geen vadertje en moedertje gespeelt. Twee andere kinderen vinden elkaar bij het heen en weer lopen en de rest vermaakt zich met het legen van de ballenbak. Wel bal voor bal en om de beurt gooien.
Zij happy ik happy en voor het ontbijt moet toch eerst worden opgeruimt.

Binnen deze kleine wereld draait het vaak om details.
Nat haar, andere schoenen aan, nog net een laatste hap appel wegslikken, weglopen naar bv de keuken levert altijd een vraag op. Why do you have....what's in yout mouth, you're chewing, open your mouth; where are you going, you're leaving, you( are having your) break?

Later die ochtend zit ik op een stoel 6 kindertjes in de gaten te houden. Ze zijn vredig (er wordt even niet geslagen, geduwd of iets afgepakt) aan het zandtaarten bakken van poederzand. Gedoemd te mislukken maar als je een bergje zand op een bakplaat versierd hebt met een blaadje van de boom, dan zing je samen 'Happy birthday".
Dan loopt Christine langs en ze ziet me redelijk relaxed zitten:
This is much better than your work at home Ascha!
Yep, much better.
Vanavond maar weer vroeg naar bed!

Dieren van de dag: familie giraf. Met 2 jongen.

1. Marjolein:
    8 mei 2018
    Leuk!!!
  2. Gert en Anneke:
    9 mei 2018
    Ja het werk kan bij TYB misschien wel "beter" zijn maar dan denken wij dat jouw hele gezin ook maar in Z.A. moet komen wonen want dan is NL toch erg ver weg.
    Geniet maar lekker op jouw stoel van de tijd die je er bent en wederom met mooi wild.
    Onderhand aftellen zeker? Groetjes en 'n drukkie.
  3. Ascha:
    10 mei 2018
    Ben blij dat ik hier ben en ook dat ik weer terug kan gaan. Mijn thuis is toch in Nederland.