Smalle brug

20 mei 2018 - Xakanaxa, Botswana

Vandaag gaan we richting Xakanaxa. Dit spreek je uit met een paar 'clicks". Hier hebben we veel op geoefend maar dat is een brug te ver voor ons. Wat bruggen betreft: wij gaan vandaag ook over een brug.

Maar eerst krijgen we onze Kampeerburen even op bezoek. We zien die ochtend al vroeg dat onze buren, ze staan zeker 50 meter verderop, vlot ingepakt zijn en bezoek hebben. Er staat een olifant vlak naast hun auto. Wat wij niet kunnen zien is dat ze de deur van de auto nog open hebben staan en dat er allerlei spullen op de voorbank liggen. Altijd interessant voor een olifant. Zij vertellen het verhaal als ze even bij ons komen buurten. De olifant staat er inmiddels al bijna een uur en is niet weg te krijgen. Nu ga je dat ook niet proberen dus je moet geduld hebben. Dat geeft ons de tijd om even te kletsen.

Onze buren zaten gisteravond lekker onder de klamboe buiten te eten. Iets dat wij nooit doen. Wel dat buiten eten maar niet dat klamboe verhaal. Wij smeren ons gewoon in. Anyway, de buren zaten te eten en het was donker (vanaf 18.00 uur is het al donker) . Plotseling stond er een leeuw voor hun neus! Op 3 meter afstand! Nu schrokken onze buren en gelukkig ook de leeuw van hun gegil dus die ging er vandoor. En de buren ook. Die schoten snel hun tent in. Wat een verhaal!                  We weten niet wanneer onze buren vertrokken zijn want wij reden eerder weg. Zo sneu voor hen. En wij hadden nog wel een beetje uitgeslapen....

.... Volg dit pad dat op een gegeven moment over een zeer smalle houten brug gaat. De auto past precies tussen de lage balken aan de zijkanten. Het helpt als iemand voor de auto uitloopt om aanwijzingen te geven......

We volgend de instructies op en ik loop dus braaf over de brug en ga aan de overkant staan kijken of Arthur het stuur een beetje recht houdt en netjes over de brug rijdt. Dat doet ie en we willen net even op de kaart kijken welke route we nemen als we een flink gekraak horen....

Jawel, er hangt een Toyota Hilux tussen hemel en aarde! Eén voorwiel over de rand van de brug en één voorwiel in het gat van het midden van de brug. De brug is gemaakt van ronde palen die in de lengte zijn bevestigd. Drie of vier aan weerskanten en in het midden niets. Aan beide kanten een rand van 2 liggende palen hoog.  Met behulp van Thula, een Botswaanse gids, Arthur en stuurdames aan wal is het na een uur gelukt om de auto weer op de brug te krijgen. En dat zonder (zichtbare) schade aan de auto. De chauffeur, een Duitse man, was met zijn vrouw een eindje aan het rijden. Volgens ons was hij al in shock toen hij de brug opreed. Zijn vrouw wist wel wat hij moest doen maar dat pakte niet helemaal goed uit. En ze had niet zo'n mooie reisgids!!!

Campsite Xakanaxa, plek 6. Niet doen, geen goede plek! Maar je kunt dus geen voorkeursplek reserveren in Botswana. Dus moet je het doen met wat je krijgt toegewezen. Ik ga niet helemaal vertellen hoe we het voor elkaar hebben gekregen maar het had iets te maken met het feit dat we het heft in eigen hand hadden genomen, een vuurplaat naar een andere plek hadden gesleept, de mevrouw van de campingcontrole dat niet goed vond, wel wat wilde regelen omdat Ascha niet 'happy' was . De vuurplaat werd voor ons weer terug gesleept en we kregen een hele mooie plek. Die dag liepen enkele campingmedewerkers met een big smile rond. De volgende dag vroegen ze of we niet nog een extra dagje wilden blijven.

's Avonds lag Arthur uit het Penthouse naar de bosrand te kijken. Hoopte dat ie misschien nog wat dieren zag lopen bv Hippo. Plotseling liep er onder zijn neus een enorme Hyena! Prachtig beest en de bewegingscamera heeft hem die nacht ook nog vastgelegd.