Zand

18 mei 2018 - Khwai Community Campsite, Botswana

Vandaag rijden we naar de Mababegate. Ik kan jullie nu vertellen dat dit een hele rit is!

Vanaf de gate nog een flink stuk over een iets betere weg en dan  hebben we het stuk verharde weg tussen Mababe en Khwai. Arthur vind het heerlijk om even op verharde weg te kunnen rijden. Kan me er iets bij voorstellen want het was wel even afzien. Deze verharde weg is voorzien van een aantal fikse gaten zodat je wel bij de les blijft. Hier waren we al voor gewaarschuwd dus dit kwam niet als verrassing. In 2016 hebben we deze weg voor het laatst gereden en ik kan me herinneren dat de conditie toen nog wel beter was. De routebeschrijving is werkelijk top en voor we het weten slaan we de weg in richting Magotho. Hier zullen we de komende 2 dagen blijven. Magotho heeft geen voorzieningen, dwz geen stromend water of wc. We hebben zelf een bushdouche meegenomen en er zit ook een bushdouche bij de inventaris van de auto. Toilet vraagt weer om andere maatregelen maar die waren keurig beschreven in reisgids.

We zien een waterhole en een hele familie olifant. We zetten onze auto in de schaduw van een ;boom en gaan lekker even wat drinken, eten en kijken. Een mini-olifantje steelt de show! Als we het pad verder afrijden vinden we onze prachtige grote plek waar we onze auto kunnen neerzetten de komende 2 dagen. We strekken onze benen en nemen nog wat te drinken. Dan toch weer de auto in om de omgeving te gaan verkennen.

Wat is het hier mooi! Na een kort ritje komen we bij een een water waar een flink aantal Hippo's zitten. We rijden nog een stuk verder om een beetje de omgeving te verkennen. Veel vogels te zien o.a. African fish eagle en de Goliath Heron.

Later die middag installeren we ons op de campsite. Ik zie een paar olifanten aankomen. Die komen dus even kijken wat wij daar aan het doen zijn. Ze lopen net langs het randje van de kampeerplek. Later die middag lopen ze gewoon op onze kampeerplek en moeten we even de auto in. Niet dat ze agressief zijn, maar een olifant is een wild dier en heeft geen idee dan een zwiepende slurf je knock-out kan slaan. Vandaar dus.

De grootste olifant zien we even later nog even 'boompje schudden'. Geweldig om te zien dat met kracht en beleid de vruchten uit de Acaciaboom worden geschud. Er worden dan slechts een paar vruchten van gegeten. Later zien we de apen snoepen van de vruchten.

In een boom zitten de Meyers Parrot. Mooi om te zien!

's Avonds brullen de leeuwen, lachend de Hyena's en knorren de Hippo's. Arthur hangt zijn bewegingscamera weer op en hoopt dat we morgen leuke beelden hebben van langslopende dieren.