Opruiming en veel leeuwen

22 mei 2018 - Third Bridge Camp, Botswana

Gisteravond hoorden we de leeuwen weer eens vlakbij onze kampeerplek. 's Middags hadden we al gehoord dat de leeuwen de camping op waren geweest. Deze keer was het wel heel erg dichtbij. We hebben ons restantje hout maar op het vuur gegooid en zijn niet blijven wachten voor de tent of ze zin hadden om langs te komen. Van boven kun je alles altijd goed en veilig zien. Maar na een uurtje waren we wel uitgeluisterd en vielen we in slaap. De wildcamera heeft niets geregistreerd dus geen olifantje of leeuw te zien.

Vandaag is onze laatste dag kamperen. We rijden vandaag naar Maun en daar zullen we overnachten in een safaritent bij Old Bridge Backpackers.

We moeten 's middags om uiterlijk 16.00 uur in Maun zijn dus we hebben ruim de tijd om te doen wat we willen doen. We zoeken alles uit wat weg kan en ruimen onze spullen op. Veel levensmiddelen over en de schoonmaakploeg is er weer blij mee.

We rijden rustig en nemen de tijd om nog te genieten van de mooie natuur en de dieren en vogels.

Op zeker moment komen er een stuk of zeven zebra's aangerend over een grasvlakte. Arthur vindt dat dat niet normaal is. Hij heeft gelijk. We zien ineens een leeuwin lopen en dan nog twee leeuwinnen. Dan zien we ook de 2 safarivoertuigen vol toeristen die er al staan te kijken. Het is een mooi gezicht om te zien dat twee leeuwinnen van ons af lopen en de andere leeuwin aarzelt en de vlakte op loopt. Plotseling zien we iets de vlakte oprennen. En dan....5 leeuwen die in volle vaart richting de leeuwin rennen! Als ze bij elkaar zijn rollen en springen ze over elkaar heen en beginnen elkaar te begroeten. Oh wat een supermooi gezicht is dit. Echt een cadeautje op onze laatste safaridag!

We kunnen goed doorrijden en maken nog een klein ommetje om nog even extra te genieten. Dan is het weer tijd om de banden op te pompen en de laatste 60 kilometer naar Maun op de tar road te rijden.

We komen om 15.00 uur in Maun aan en tot onze verbazing staat de verhuurder van de auto al klaar. We zijn best verbaasd want meestal is het in Afrika zo dat de tijd een beetje uitgerekt wordt.

Onze tent-en-suite heeft een zeer ruime buitendouche. Lekker om weer even uitgebreid te douchen en de haren te wassen. In de namiddag hebben we een afspraak met Marianne en Jan van Khuduga Botswana Self Drives. Het wordt een gezellig weerzien en we besluiten om onze ontmoeting te verlengen door ook maar samen te gaan eten.

Dan naar bed. Morgen is onze laatste dag. We worden dan rond 13.00 uur opgehaald en naar het vliegveld gebracht.

1. Gert en Anneke:
    19 juni 2018
    Hallo Ascha,Dank voor al jouw na-verslagen over jullie trip. Fantastisch om dit alles te lezen en je in te denken hoe dat allemaal voelt, dieren zo dichtbij en vooral mensen die veel te dichtbij willen staan!! Jullie hebben echt 'n fantastische trip gehad en vooral de herinneringen zullen heel lang blijven. Dank ook voor de prachtige foto's. Alweer terug in het NL ritme gaan jullie/jij waarschijnlijk alweer ergens in het denkgedeelte een nieuwe trip voorbereiden!!! groetjes.