De kou voorbij!

18 mei 2017 - Hammanskraal, Zuid-Afrika

afgelopen weekend was het koud hier! In het begin dacht ik dat het mee zou vallen maar we kregen zowaar een echt koufront inclusief 24 uur regen. Zo welkom hier! 'S avonds lag ik al vroeg in bed onder mijn dekbed plus extra deken. Het rieten dak houdt de warmte tegen en dus duurt het even voordat het binnen weer lekker aangenaam is. Verwarming hebben ze hier niet want dat heb je hier bijna niet nodig, ook niet in de winter. Je kleedt jezelf maar naar het weer. Momenteel ben ik nog de enige vrijwilliger en dat is best pittig. Vooral het Nederlands spreken mis ik dan en het ' nabespreken van de dag en het bedenken van nieuwe bezigheden voor de kinderen. Verder gaat het prima :-)).  Ik begin nu elke dag om 7 uur en ben dan om 19.00 u klaar. Tussendoor voldoende rust. 2 keer per week heb ik nu nachtdienst en slaap in het huis bij de kinderen. Aansluitend dus gewoon werken. Nu na bijna 6 weken kan ik pas goed onder woorden brengen wat een bofkonten de Nederlandse kinderen zijn. Zoveel mogelijkheden tot ontwikkeling en het opdoen van nieuwe ervaringen! Voldoende afwisseling in eten en voldoende vitamientjes.... De kinderen hier boffen ook en toch komen ze in mijn ogen nog veel tekort. Hun leefwereld is beperkt tot dit terrein en de mensen die hier leven. De afwisseling zit in een enkele bezoeker en de wisseling van de aunties (vrijwilligers, meestel vrouwen). Elke verandering in detail zien ze direct. Zo liep Shanti meestal op blote voeten of sokken. Het moment dat ze langs liep op schoenen ging niet onopgemerkt voorbij en was de hele dag een onderwerp van gesprek. Eén van de meisjes gaat om de twee weken naar therapie en daar geniet ze dan heel erg van. Lekker een autoritje naar Pretoria! Je speelt op deze gegevens in en probeert hun wereld zo interessant mogelijk te maken door informatie te geven over hun leefwereld. Bloemen, planten, dieren en vogels bij naam noemen vinden ze leuk evenals moeilijker spelletjes, leren tellen of letters leren ( oudste kinderen). Vorige week hadden we bezoek van de olifanten. Eén van hen brak door de omheing en stond bij Chris haar huis de planten en bloemen op te eten. De andere 6 bleven gelukkig buiten het hek. Spannend voor de kinderen en voor ons volwassenen weer een gelegenheid tot het bekijken van deze dieren op afstand van meters. Tijdens onze gamedrive hebben Shanti en ik minder wild gezien dan we in een week zien rondom TYB. Wat dat betreft is dit een geweldige plek om te verblijven! Eergisteren stond er nog een giraf op 10 m afstand van mn huisje. Heb het voor de zekerheid even nagemeten. O ja, en de was: dagelijks gaan er hier minimaal 3-4 wasmachines vol doorheen. Alles wappert dan aan de lijn en is in notime droog. Maar goed, alles wordt dan ook elke dag gewassen, of het vies is of niet. Er wordt geprobeerd hier wat verandering in door te voeren:-). Checken of iets vies is kost meer tijd dan lukraak in de wasmand mikken nietwaar? Volgende week ga ik naar vrienden in st. Francis Bay. Lekker even 4 dagen er tussenuit voordat ik de eindspurt ga inzetten. Groetjes allemaal en ik zal,de foto's later wel plaatsen want die staan allemaal op mn laptop en het internet is traaaa aaaa aa g.

1. Gert en Anneke:
    18 mei 2017
    Ik schrijf maar niet zoveel want we zien je heel gauw en beppen we in het ecchies bij.
    Vesten genoeg hier op de kapstok want het is hier 's morgens en na 3 uur ook al behoorlijk fris.
    Tot gauw!!
  2. Jenny:
    He Ascha,
    we blijven Nederlanders, dus ook vanuit De Meern een update m.b.t. het weer. Vorige week liepen we nog in onze winterjas, gisteren was het op sommige plekken 30 gr en vanochtend moest ik mijn charmante regenpak weer aan op het fietsje.

Wat maak je een lange en intensieve dagen, mar het blijft natuurlijk een bijzondere ervaring. Dat de kinderen hier in het Westen ontzettende bofkonten zijn wist ik eigenlijk al. Soms tot op het bot verwend en nog niet tevreden :-((((
    Geniet van de waardevolle momenten die de kids je daar geven en natuurlijk van het wildlife. Kom ook weer even op adem gedurende je vier dagen "verlof". En uiteraard ben ik benieuwd naar de verhalen van de eindspurt.
    Big hug!
  3. Alja:
    18 mei 2017
    Hoi zusje, leuk verhaal en mooi weergegeven wat je allemaal doet. Vandaag bij mam geweest en je foto's en filmpje laten zien, vond ze erg leuk, en ze was heel blij met je telefoontje. Geniet van je vrije dagen. Groetjes Alja xxx
  4. Maria:
    21 mei 2017
    Zeker, wat een verschil tussen wat de kinderen daar en hier hebben zeg. Fijn dat je ze met simpele spelletjes zo kunt vermaken. En ze boffen met jou en mensen zoals jij! Geniet van je "R&R", het is welverdiend!