Stevig ontbijtje

3 november 2016 - Nata, Botswana

We maken vanochtend maar weer een uitgebreid ontbijt van bacon, eieren, gebakken tomaat, koffie en sap. Afwassen en opruimen en als laatste de douche voor vertrek. Die volgorde werkt het beste.We gaan nog even gamedriven langs de rivier. Net als we op een rustig plekje even een kop koffie hebben gedronken in de auto en weer weg willen rijden, hebben we een lekke band. We beginnen maar gelijk met het onvermijdelijke bandverwisselen. En daar komen de hulptroepen weer! Dit maal 2 Duitsers die helemaal blij zijn met onze lekke band zodat ze even kunnen oefenen. Met zijn vieren is het klusje zo geklaard en nemen we afscheid van 2 hele mooie mensen. WE gaan richting de Sedudugate en rijden naar Kasane voor boodschappen en tanken. Tevens moet de band worden gerepareerd. Het gaat allemaal lukken alleen moeten we voor de bandreparatie een nieuwe binnenband aanschaffen. Nog een beetje heen en weer rijden tussen de bandenrepair (tentje langs de straat0 en de winkel omdat het ventiel niet zou passen. Uiteindleijk is alles goed gekomen en kunnen we beginnen aan de volgende 250 km van die dag!

Onze bestemming is Elephant Sands. Onderweg zien we een mooie kuddes olifanten en giraffes overstekenen. Ook een dode hyena die er nog maar kort lag. Die was ook overgestoken maar had het niet gehaald. Jammer.Bij Elephant Sands hebben ze een kudde olifanten, normaal 15-20 groot maar nu door de droogte zijn het er bijna 50! Het is indrukwekkend. We eten 'sa vonds in het restaurant (heerlijke steak!) met zicht op de kudde die bij de waterbron elkaar staat te verdringen voor een beetje water. Triest! We hopen dat er snel voldoende regen zal gaan vallen.

Bij de auto maken we nog een vuurtje, zitten nog even sterren te kijken en drinken we nog een Amarulla. Rondom ons lopen de olifanten. Af en toe schrikken ze van jou of omgekeerd want je hoort ze amper lopen. als we in ons tentje liggen horen we de hele nacht geschuivel en gesnuif van de olifanten. alsof we midden tussen de olifanten slapen.

Bij het ontbijt de volgende ochtend horen we dat de eigenaar overweegt om Elephant Sands tijdelijk te sluiten. Het wordt te gevaarlijk met dit grote aantal olifanten en afgelopen nacht hebben de olifanten de waterleiding uit d egrond getrokken zodat de pomp niet meer werkt. Er zijn inderdaad maar een paar olifanten op dit moment. tevens hebben afgelopen nacht 2 leeuwen in het gedeelte tussen de receptie en het restaurant water gedronken uit de visvijver. De Koikarpers hebben het overleefd.